
Grundejerforeningen Greve Strand har sendt en indsigelse i forbindelse med høring om Kommuneplan 2021 – 2033.
Grundejerforeningen Greve Strand har den 25. august 2022 sendt en indsigelse i forbindelse med høring om Kommuneplan 2021 – 2033.
Kommuneplanen 2021 – 2033 indeholder gode elementer, men også nogle uhyggelige nye tiltag, som vi har adresseret.
Kommuneplan 2021-2033 blev endeligt vedtaget i december 2022
Kommuneplanen 2021 – 2033 blev endelig vedtaget på byrådsmødet d. 12. december 2022 se punkt. 43.
I alt er der indkommet 87 høringssvar fra borgere angående strandvejsområdet. Yderligere er der indkommet høringssvar angående strandvejsområdet fra Grundejerforeningen Greve Strand, Vejlauget H.C. Jeppsens Alle, og Grundejerforeningen Rosenvangen. Flere af høringssvarene fra borgerne giver udtryk for, at de bakker Grundejerforeningen Greve Strand op.
Vi ved, at flere af vores medlemmer også selv har sendt indsigelser, og orienteret os herom. Tak for det.
I nedenstående er de væsentligste punkter i Grundejerforeningen Greve Strands indsigelse til forslag til kommuneplan og administrationens kommentarer hertil gennemgået.
Kort gennemgang fra kommentarer og indsigelser herunder:
1. En forøgelse af bebyggelsesprocenten fra 45% (i lokalplan 12.50) til 60% i lokalcenter Hundige Nord, Lokalcenter Hundige Syd, Lokalcenter Greve og Lokalcenter Karlsunde.
Administrationen skriver: Høringssvaret foreslås imødekommet.
Administrationen medgiver, at centerrammerne i højere grad bør afspejle mulighederne i lokalplan 12.50, da dette vil give en bedre forståelse for, hvilken udvikling man ønsker for området. Derfor foreslås centerrammerne i strandvejsområdet ændret, så de er mere i overensstemmelse med mulighederne i lokalplan 12.50.
Dette betyder, at centerområdernes bebyggelsesprocent nedsættes til 45 og bygningshøjden til 8.5 meter, med undtagelse af de tre arealer (Bergs Hotel, krydset ved Jerismosevej og Greve Strandvej samt Ræveholmscenteret), hvor der i lokalplan 12.50 også gives mulighed for en bebyggelsesprocent på 60 og en bygningshøjde på 10.5 meter.
2. En forhøjelse af højden fra 8.5 m (i lokalplan 12.50) til 10.5 m
Se ovenstående ændring.
3. At man ikke udviser størst mulig forsigtighed og hensyn for at minimere mulige indsigtsgener.
Administration har ikke kommenteret dette. Kommenterer kun på, at man ved begrænsning af bebyggelseshøjde også begrænser indbliksgener. Dette er GGS ikke enige i.
4. Miljøklasse 3 i boligområderne i lokalcenter Hundige Nord, lokalcenter Hundige Syd, lokalcenter Greve og lokalcenter Karlslunde. (side 36 i kommuneplanen).
Administration skriver:
Miljøklasse 3 giver mulighed for detailhandel og serviceerhverv som f.eks. restaurationer og dagligvarebutikker, som kan bidrage til bylivet i strandvejsområdet. Administrationen foreslår derfor at miljøklasse 3 for områderne udlagt til detailhandel i strandvejsområdet fastholdes.
Dog vil kommuneplanens retningslinje 3.3 Bydelscenter og 3.4 Lokalcenter, som omfatter centerområderne i strandvejsområdet, blive suppleret med, at der ved planlægning for ny detailhandel i lokal- og bydelscentre skal vurderes, om miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj kan overholdes. Desuden tilføjes der en redegørende tekst under retningslinjerne om erhverv, der uddyber betydningen af
miljøklasserne.
5. Generelt mangler sammenhæng mellem visioner og hvad der bliver realiseret (fx Hundige Øst)
Administration har ikke kommenteret dette.
6. At man bruger ordet arkitektur, når man taler om bygningsmasse – en bygningsmasse er ikke arkitektur. Fordi arkitektur er skønhed mm. og ikke en bygningsmasse.
Administration har ikke kommenteret dette.
7. At der ikke er større visioner med øget biodiversitet.
Administrationen skriver: Greve Kommune har ingen naturpolitik eller lignende.
Administrationen pointerer, at der med kommuneplanforslaget er indarbejdet en retningslinje, der stiller større krav til fælles friarealer ved boliger bl.a. for at sikre en mere grøn karakter. Desuden er der indsat nye rekreative rammer for at sikre de grønne områder i byen mod yderligere bebyggelse. Yderligere er Grønt Danmarkskort blevet konkretiseret i kommunen bl.a. for at sikre et sammenhængende naturnetværk og for at øge biodiversiteten. Yderligere er der i forslag til kommuneplanen indsat nye rekreative rammer – særligt i strandvejsområdet – for at sikre områdernes grønne karakter.
Disse var ikke en del af Kommuneplan 2017.
8. At der ikke stilles krav om bæredygtigt byggeri.
Administration skriver: Bæredygtig udvikling
• Hegn
Administrationen tager Grundejerforeningen Greve Strands mening om levende hegn til efterretning. Dette er på nuværende tidspunkt ikke noget kommuneplanen regulerer.
• Støj
Kommuneplanforslagets retningslinjer 5.5 og 5.6 sikrer, at der ikke kan bygges nye boliger i støjbelastede områder. For så vidt angår de nye boliger i Hundige Øst er det i lokalplanen sikret, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier vil være overholdt. Tilsvarende bestemmelser gælder for områderne langs Strandvejen.
Som Grundejerforeningen Greve Strand påpeger, er Greve Kommunes Støjråd etableret for at komme med forslag til mulige løsninger af problemerne med trafikstøj i kommunen. I den forbindelse vil det være oplagt også at vurdere effekterne af trafiksanering og hastighedsregulering.
9. At parkeringsnormer til etagebyggeri kun har krav om 1.5 p-plads pr. bolig.
Administrationen skriver:
Parkeringsnormen forslag foreslås ikke imødekommet. P-normen for boliger er den samme i Kommuneplan 2021 som i Kommuneplan 2017. Det er administrationens vurdering, at p-normen for etagebebyggelse er tilstrækkelig grundet konkrete vurderinger.
10. At det i lighed med høringen op til vedtagelse af lokalplan 12.50 igen virker som om, at der blot gennemføres en pseudo-høring. (Høringsperioden for Kommuneplanen er lagt i sommerferien)
Administrationen skriver:
Yderligere er der en del høringssvar, der påpeger, at det er kritisabelt, at høringsperioden er lagt hen over sommerferien. Administrationen vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at høringsperioden af samme grund blev forlænget med en uge, dvs. 9 uger i stedet for 8 uger.
11. Grundejerforeningen Greve Strand er imod afvikling af fritidsklubben ”Godset” og kommuneplanforslagets mulighed for boligbebyggelse på det grønne område.
Administrationen skriver:
På byrådsmødet den 5. september 2022 blev det besluttet at undersøge, om den nye daginstitution til Lunas Ark kan opføres på et grønt område ved Klub Godset. Hvis det besluttes, at der skal planlægges for en institution ved “Godset”, udarbejdes der en ny kommuneplanramme til offentligt formål i kommuneplanen. “Godset” er i forslaget til kommuneplanen en del af en større boligramme for åben-lav og tæt-lav bebyggelse. Herved gives der også muligved for at bibeholde den eksisterende fritidsklub og bygge ny daginstitution i området. Desuden vil Godset også udgå som en af kommunens byudviklingsområder i rækkefølgeplanen.
Den nye ramme forslås, at have en maks. bebyggelsesprocent på 30, en maks. bygningshøjde på 10,5 meter og et maks. etageantal på 2, som vurderes tilstrækkeligt for den ønskede daginstitution.
Ved at ændre rammen til offentligt formål imødekommes Grundejerforeningen Greve Strands høringssvar om, at de ikke ønsker boligudvikling ved Godset, delvist. Rammeændringen understøtter desuden en eksisterende og eventuel fremtidig anvendelse.
Læs Grundejerforeningens indsigelsen HER
HER kan du se den endelig Kommuneplan 2021-2023 (Digital)
Og HER kan du se udkast til Kommuneplan 2021-2033.