
Lokalplaner skal overholdes
Seneste nyt 7. maj 2025:
Greve Strandvej 112-sagen – Dramatisk udvikling
Meget overraskende, at skulle kalde Ekstra Bladet underdrivelsernes højborg!
Der citeres fra artiklen:
“Sagen drejer som et rækkehus” – Nej, det drejer sig om en monsterbyggeri.
“De tre politikere mener dog, at de kommende huse vil være til gene for naboerne” – Ja, ikke bare til gene, men til massiv gene.
Artiklen har virkeligt fat i en perlerække af centrale punkter. Her blot nogle få:
• Skal det være muligt for en rig byggeherre at knægte demokratiet?
• Skal vores folkevalgte politikere tvinges til at stemme imod deres overbevisning pga. frygt for personlig økonomisk ruin?
Hatten af for de tre byrådspolitikere Hans-Jørgen Kirstein, Moderaterne, John T. Olsen, Socialdemokratiet og Claus Dyremose, Det Konservative Folkeparti for at have deres meningers mod – Det er rart at se i disse kommunalvalgstider.
Det er nok ikke det sidste, man hører til denne sag. Den er fyldt med mærkværdigheder!
Læs hele artiklen her :

Seneste nyt, 4. april 2025:
Greve Strandvej 112-sagen. Stor politisk støtte til klagerne.
Når selv formanden for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget (KTM-udvalget) må råbe højt, igen!
Sagen har været i KTM-udvalget 27. marts 2025. Resultatet blev, at sagen skal tages op i byrådet. Resultat har åbenbart også betydet, at Hans-Jørgen Kirstein (M), formand for KTM-udvalget har udgivet et debatoplæg om følelsen af politisk magtesløshed.
Læs debatoplægget her.
Tjaaahh – vi, som har arbejdet med disse sager igennem de sidste mange år, har længe haft en følelse af, at man arbejder mod skjulte kræfter.
Når man ser dagsordenen fra mødet, kan man bemærke, at både kommunens egen jurist og en jurist fra Horten deltog i mødet.
Er det så kun os, som tænker på, at omend der ikke er tale om et egentligt hold af tunge spillere, så er det stadig stærke kræfter, som kommunens administration stiller med? Holder man denne tanke op imod Hans-Jørgen Kirsteins debatoplæg, er det svært ikke at stille spørgsmål til demokratiets rolle i denne her type byggesager. Økonomisk pres på udvalgsmedlemmer og byrådspolitikere!
Læs hele referatet her. Pkt. 3. Greve kommunen kalder sagen Birkedalen 2a, 2b, og 2c.

Hører det aldrig op – Når almindelig fornuft må give fortabt.
Med fare for at komme til at lyde som en sur gammel mand ;-), som kun kan finde fejl, så synes jeg at administrationen i Greve kommune gør det nemt at finde fejlene.
Sidste skud på stammen er en byggeansøgning på en strandsidevej i Hundige. Her er der ansøgt om en tagterrasse.
Tagterrasser er der desværre ikke specifikt nævnt i lokalplan 12.50, men kan vel med nogen berettigelse anses for at være en slags altan. Reglerne i lokalplan 12.50 siger, at en altan skal ligge 5 meter fra skel til vej og nabo.
I BR paragraf 179 står der: “For opholdsarealer i det fri, der er hævet mere end 0,30 m fra terræn, udestuer, udvendige trapper, altaner, skorstene, tagterrasser, svømmebassiner samt solcelleanlæg eller solfangere og lignende, gælder følgende afstandskrav:
1) 2,50 m fra skel mod nabo, vej og sti ved fritliggende enfamiliehuse, tofamiliehuse og dobbelthuse.
2) 5,0 m fra skel mod nabo, vej og sti ved sommerhuse.”
Der skelnes ikke i BR mellem altaner og eksempelvis tagterrasser. Det gør der måske ikke, fordi at begge kan give voldsomme indbliksgener. Det samme ”skelnes ikke”-argument vil kunne anvendes på Lokalplan 12.50. Der har man blot ikke specifikt nævnt tagterrasser, men kun altaner.
I lokalplan 12.50 har man dog syntes, at 2,5 meter fra skel for altaner er alt for lidt, og man har besluttet at afstanden til skel skal fordobles. Det giver jo god mening, når man tænker på indbliksgener.
Forestil dig, at din nabo ønsker at lave en tagterrasse ud mod haven, som familien anvender dagligt. Når der alligevel skal bygges vil naboen sandsynligvis gerne optimere arealet af tagterrassen (læs: gøre den så stor som muligt). Naboen kan, sådan som Greve kommune administrerer, bygge sin tagterrasse helt hen til 2,5 meter fra skel og IKKE som lokalplan 12.50 siger om altaner – indtil 5 meter fra skel. Det kræver ikke en doktorgrad for at kunne indse, at der vil være voldsomme indbliksgener i din have. Tjahh, jeg vil gå så langt som til at sige, at dit hus med en sådan nabotagterrasse kan blive usælgeligt.
Jeg forstår heller ikke i denne sag, som i andre byggesager i Greve kommune, hvorfor den enkelte byggesagsbehandler og deres leder ikke tager den almindelige fornuftkasket på og bare tænker: Vil jeg selv ønske at være nabo til en sådan tagterrasse! Og hvorfor anvender man ikke BR oplistning af opholdsarealer som altaner og tagterrasser som argument for, at der skal være 5 meter til skel for tagterrasser!!!
Mit opslag her handler om udelukkende om at få beslutningstagerne til at tænke sig om.

Seneste nyt pr. 21. januar 2025:
Et sørgeligt punktum for Lærkevej 12-sagen.
Et flertal i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Greve har besluttet, at retlig lovliggøre byggeriet på Lærkevej 12. Det betyder i al sin enkelthed og uretfærdighed, at man kan tillade sig at bygge i strid med bygningsreglementets bestemmelser om byggeri i forhold til det skrå højdegrænseplan mod vej. Man skal så blot håbe på, at en senere rettelse til samme bygningsreglement ”glemmer” at medtage denne bestemmelse.
Der er to måder at lovliggøre ulovlige forhold på din ejendom. Enten fjernes eller tilpasses det, der er ulovligt – også kaldet en fysisk lovliggørelse, eller også søger og opnår du en byggetilladelse – også kaldet en retlig lovliggørelse, og hermed får du lov til at beholde det, der er opført.
Hans-Jørgen Kirstein (FM) (M), Simon Østergaard (V), Ronni Mark Nielsen (V) stemte for retlig lovliggørelse.
Claus Dyremose (K) og John T. Olsen (A) stemte imod.
Tak for modet og overbevisningen til at gøre det rigtige, efter vores mening, til John og Claus.
Du kan læse afgørelsen i sin helhed her

Seneste nyt 13. november 2024:
Tranevej 2 – Den lykkelige afslutning
På generalforsamlingen sidste år fortalte Peter Sauer om 4 års kamp mod “monsterbyggeriet” på Tranevej – med succes. Efter godkendelse af tillægget til lokalplan 12.50, må der maksimalt bygges i 1 ½ etage på byggegrunden. Det er den sag, som har været medvirkende til Grundejerforeningens langvarige arbejde for at bevare lavt byggeri i Strandvejsområdet.
Mange medlemmer har gennem årene spurgt til sagen, og vi har derfor spurgt Peter Sauer til status for byggeriet. Peter har sendt dette for opdatering til vores mange medlemmer.
”Så er vi næsten i mål med Tranevej 2 sagen. 4 års kamp får heldigvis en lykkelig afslutning. Grunden er blevet købt af et par fra Ishøj, der påtænker at bygge et dobbelthus i et plan. De har børn på Greve Privatskole, kender området og har sågar venner både på Tranevej og Solstien.
Familien skal selv bo i den ene halvdel og den anden halvdel bliver solgt.
Grunden til at jeg skriver ”næsten i mål” er, at der lige mangler en godkendelse af byggetilladelsen fra Greve Kommune. Ejeren har sendt mig byggeansøgningen og efter min vurdering burde det være en formssag, da alt er overholdt til punkt og prikke. Vi glæder os til at byde vores nye naboer velkomne.”
Tranevej 2, tegning til kommende byggeri

Seneste nyt 2. juni 2024:
STATUS I LÆRKEVEJSSAGEN
For de mange medlemmer, som har fulgt og støttet Lærkevej 12-sagen, så følger der her en status i sagen.
Der har været møde om sagen i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, og hvor er det rart at politikerne i Greve kommune har lyttet til de bekymrede borgere i kommunen. Har de så forkastet administrationens forslag om retslig lovliggørelsen? Nej, ikke helt, endnu.
Der er nu en advokat, som skal tage stilling til naboerne til Lærkevej 12 henvendelse og besvare denne. Det vil sige, håber vi, en uvildig undersøgelse af administrationens argumenter og undladelser holdt op mod naboernes syn på sagen og administrationens behandling af denne.
Der er endnu håb om en retfærdig afgørelse.

Seneste nyt 28. maj 2024:
Byrådspolitikerne skal afgøre LÆRKEVEJ-SAGEN
Byggeriet skulle aldrig have været opført, det er ulovligt. Hjælp os med at skabe opmærksomhed om denne sag!! Vi frygter, at der blot gives dispensation, hvilket både er uretfærdigt overfor naboerne til byggeriet, men vil også skabe uønsket præcedens.
Kort om sagen:
👎Greve Kommune har d. 23.juni 2022 givet byggetilladelse til et hus, der er 3,4 m højere, end Bygningsreglementets §177, stk.3 tillod, hvilket naboerne til byggeriet indgav en klage over til Byggeklageenheden d. 19.juli 2022
👍Afgørelsen fra Nævnenes Hus var, at byggetilladelsen var ulovlig og derfor skulle sagen genbehandles.
👎Bygherre har søgt om retlig lovliggørelse, hvilket Klima-Teknik & Miljøudvalget skal tage stilling til på torsdag d. 30. maj.
👎Administrationens fremstilling til Klima- Teknik & Miljøudvalget er fejlbehæftet, kommer med usandfærdige oplysninger og udelader væsentlig information.
👉Administrationen nævner på intet tidspunkt den yderst væsentlige faktor, at der er tale om, at byggeriet overskrider den maksimale bygningshøjde med 3,4 meter.
👉Administrationen angiver, at der blot er sket en procedurefejl ved at de har glemt at foretage en helhedsvurdering. Det er ikke korrekt! Desuden har tidligere enhedschef i Center for Teknik & Miljø lovet bygherre en byggetilladelse efter helhedsvurderingen.
👉Administrationen hævder, at bygherre har opført huset lovligt og i god tro. Dette er ikke korrekt. Bygherre har gennem hele sagsforløbet handlet i ond tro og forsøgt at unddrage sig gældende love og regler (i følger akterne vi har modtaget fra Greve Kommune).
👉Administrationen argumenterer i deres indstilling, at byggeriet ikke er i strid med Lokalplan 12.50 og ej heller vil kunne danne præcedens. Dette har ellers siden 2020 været administrationens argument for ikke at godkende byggeriet.

Greve Strandvej 112. Så går det igen galt.
Så er der igen borgere i Greve Kommune som ikke føler sig hørt og ordentlig behandlet af deres bopælskommune.
Det drejer sig om et monsterbyggeri ved Greve Strandvej 112. Tre rækkehuse på en lille parcelhusgrund.
Greve Kommune har givet tilladelse til byggeriget da bygherren har anvendt en gammel servitut, som kommunen´nok “glemte” at få ophævet, ved vedtagelsen af Lokalplan 12.50.
Det betyder, at der nu kan bygges som vist på billedet til højre. fordi at grundarealet, som hører til matriklen inkluderer en stor del af vejen Birkedalen.
Grunden uden vej er på 1291 kvadratmeter og der ønskes bebygget med 685 kvadratmeter fordi vejen indeholder 1160 kvadratmeter. (Se billedet herover)
Du kan læses de bekymrede borgeres mail ved at følge linket her.
Mon ikke vi kommer til at høre meget mere til denne sag.

Seneste nyt 30. marts 2024:
Nævnenes Hus har ophævet byggetilladelsen til monsterbyggeriet ved Greve Strandvej 112 (GS112) og til byggeriet på Lærkevej 12 (L12)
Vi ønsker ikke, at Greve Kommune føjer bygherrerne ved at lovliggøre byggerierne ved dispensationer
Så er den igen gal med de byggetilladelser, som Greve Kommune har givet. Mange husker Tranevejssagen, hvor man heldigvis aldrig nåede at starte byggeriet!
I to nye byggesager i strandvejsområdet i Greve har Nævnenes Hus ophævet Greve Kommunes byggetilladelse. I begge tilfældene kritiseres Greve Kommune for ikke at have gennemført en helhedsvurdering.
Det drejer sig om GS112 og L12. I det ene tilfælde er huset delvist færdigbygget, i det andet er huset færdigbygget.
I begge tilfælde er det ikke kun den manglende helhedsvurdering eller de underliggende mærkværdige forhold, der gør sagen interessant.
Nej, det, der efter vores mening, gør sagen interessant, er hvad, man som kommune kan og bør gøre efterfølgende, når bygherren er blevet advaret mod at fortsætte byggeriet og alligevel fortsætter byggeriet og i nogle tilfælde afslutter det!
Efter vores mening bør der være en meget præcis tolkning af både lokalplan 12.50 og tillæg 1 til lokalplan 12.50, og der skal ikke allerede nu gives dispensationer fra planen. Adskillige indsigelser, demonstrationer og høringssvar har for længst vist, at hovedparten af de eksisterende beboere i strandvejsområdet i Greve Kommune ønsker at fastholde den lave åbne bebyggelse i området.
At bygherrer ønsker at maksimere byggeriet, byggehøjde, bebyggelsesprocenten og byggetæthed skyldes jo nok mere et ønske om profitmaksimering end ønsket om et bæredygtig, attraktivt lavt byggeri, som fint falder ind i den eksisterende byggemasse.
Vi bliver derfor som forening nødt til IGEN at benytte vores stemme til at gøre byrådspolitikerne opmærksom på vores holdning til spørgsmål om dispensation.
Nej, der skal ikke gives dispensationer, uanset om byggeriet er i gang eller færdiggjort. Det må, af hensyn til alles retsopfattelse, være sådan, at vælger man at fortsætte et byggeri, selvom det er frarådet, så må man også selv tage alle konsekvenserne. Man må ikke automatisk kunne regne med, at der vil ske en lovliggørelse ved en kommunal dispensation. Konsekvenserne ved at dispensere for krav i Bygningsreglement, lokalplaner m.m. for at lovliggøre et byggeri er lidt som at sælge elastik i metermål – En glidebane uden ende. Og lovliggørelsen kan skabe præcedens for alle kommende byggerier i området.
Billeder siger ofte mere end tusinde ord. Her billede af fundamentet på GS112, som det ser ud dags dato. Enhver kan se den er helt gal med det blotte øje.
På Lærkevej 12 kan det, for det utrænede øje, være lidt sværere at se, at den er helt gal. Men man har overskredet det skrå højdegrænseplan med mere end 3 meter. For en af naboerne vil der falde skygge på grunden i 59% af alle solskinstimerne, og ikke mindst har man ændret på grunden indenfor strandbeskyttelseszonen!
Hvis man har lyst at læse den meget interessante partshøring som naboer ved Lærkevej 12, med hjælp fra to af vores meget dygtige medlemmer, har indsendt den 22. februar 2024, så kan man følge linket her

Seneste nyt 17. april 2024:
Byrådsmødet den 17. april 2024; tak til alle som støttede op
Vi vil gerne sige tusinde tak til alle de medlemmer, som fandt tid til at deltage og vise opbakning til vores alles kamp for en Strandvej og et Strandvejskvarter, som vi alle kan være stolte af. I er med til at gøre en kæmpe forskel. Vi håber blot politikkerne har modet til at sige Nej tak til dispensationer.
Også en kæmpe tak til By og Land, Greve, som arbejder utrætteligt for at fastholde og sikre en bæredygtig kvalitet i Greves byudvikling.
Byrådssalen var helt fyldt op af foreningens medlemmer.

Greve Strandvej 112 – sagen.
Efter et møde afholdt mellem Greve Strand 112-gruppen, hvor også GGS deltog sammen med fremmødte politikere fra Greve Byråd, har Brigitte Klintskov Jerkel, MF og medlem af Greve Byråd for Det Konservative Folkeparti, fremsat et glædelig forslag til behandling ved byrådsmødet den 6. marts 2023 kl. 1900 i byrådssalen.
En dejlig mail fra Brigitte Klintskov Jerkel, medlem af Folketinget og medlem Greve Byråd for Det Konservative Folkeparti.
Det bliver spændende at høre, hvordan hendes fine forslag bliver modtaget i byrådssalen.
Lad os komme i gang med at rette de fejl, der tydeligvis er i den.
Læs mailen HER

Seneste nyt 15. juni 2023:
Tranevej 2 – Afgørelsen er truffet!
4½ års opslidende kamp er slut for naboerne på Tranevej.
En kamp med et utal af arbejdstimer, og bekymringer om skygge og indbliksgener. De er for SEJE.
Kig forbi og giv dem et klap på skulderen, når de afholder House Cooling på lørdag d. 24/6 mellem 14 og 15 på Tranevej.
Tak til Greve Kommune som d. 15/6 har givet afslag på ansøgningen om lovliggørelse af etageboligbebyggelsen på Tranevej 2. Dette betyder at Tranevej 2, som resten af området kun bliver 1½. plan og 8,5 meter. Og IKKE 3 etager og 10,5 meter som der blev givet tilladelse til tilbage i januar 2019.

Mosede Strandvej 42 – Endnu et massivt byggeri.
Ja tak, til LIDL – Nej tak, til tung lastbilstrafik på lille sidevej til Mosede Strandvej.
Dette indlæg er under udarbejdelse.

Seneste nyt 21. juni 2022:
Grundejerforeningen Greve Strand anmoder om aktindsigt
Grundejerforeningen Greve Strand har skrevet til Greve kommune og anmodet om aktindsigt i forhold til dispensationer givet og afvist i henhold til Lokalplan 12.50 for Strandvejsområdet i Hundige, Greve, Mosede og Karlslunde.
Teksten i aktindsigtsanmodningen kan læses herunder:
“Kære Greve Kommune 21. juni 2022
Jeg skriver til jer som bestyrelsesmedlem af Grundejerforeningen Greve Strand (GGS) og som bosiddende i Greve Kommune.
Jeg ønsker aktindsigt i antallet af dispensationer givet i forhold til lokalplan 12.50, siden lokalplanen blev vedtaget den 5. oktober 2020, og indtil d.d. eller så tæt på d.d. som muligt.
Jeg ønsker også aktindsigt over antallet af dispensationer, hvor Greve kommune har afvist ansøgning om dispensation for lokalplan 12.50 i samme periode som ovenfor.
Aktindsigtsansøgningen generelt gælder både dispensationer for bebyggelse af matrikler m.v. og dispensationer for ændringer af tilkørselsforhold, parkeringskrav m.v. i videst mulig omfang.
Motivation for ansøgning:
Det er min opfattelse, at der ved sagsbehandling af dispensationer, i for høj grad, tages hensyn til boligudviklerens ønsker og at der, i for lille grad, tages hensyn til de borgere der allerede bor i kommunen, og som oplever gener og uhensigtmæssigheder når dispensationer gives. Ideelt set, bør man, efter min mening, når disse ansøgninger modtages, spørge sig selv om man, hvis man selv var nabo, ville ønske at der blev givet dispensation. Generelt bør der efter min mening, lægge større vægt på indsigelser fra naboer og beboere i området end på boligudviklerens ønske om dispensation.
GGS oplever at få flere og flere henvendelser fra borgere, som ikke føler sig hørt ved dispensationsansøgninger fra boligudviklere, og som ønsker hjælp til at få omstødt dispensationer som de ikke føler, i tilstrækkelig grad, tager hensyn til deres bekymringer og indsigelser.
Det kan gøres bedre.”
Mere til sagen, men uden for aktindsigten: Det er vores indtryk, at der efter Lokalplan 12.50 gives tilladelse til dispensationer/kreative fortolkninger, som ikke er i orden, også selvom naboer og beboere i nærheden gør indsigelser. Lokalplanen er til for at blive overholdt, ikke for at jurister og “byudviklere” skal finde huller i lokalplanen, som kan udnyttes i profitbyggeri.
Opdatering følger, når svar modtages fra Greve kommune.

Seneste nyt 3. juni 2022:
Det er jo ikke forkert at sige nej!
#Det er Greve Kommune, der som vejmyndigheden skal vurdere begge sider af en sag #
Greve Kommune skal i forbindelse med godkendelse af byggetilladelse til 2 massive etagebyggerier på hjørnet af Hundige Strandvej/Lillevej og Hundige Strandvej/Dyssevej, tage stilling til en ansøgningom:
- En indkørsel fra Hundige Strandvej til Lillevej
- En ny indkørsel og vejanlæg fra Lillevej til Dyssevej
- Indretning af nyt vejareal med parkeringspladser ved begge byggerierne.
Hvis etagebyggerierne ikke kan etableres på de af developeren påtænkte små parcelhusmatrikler, uden at Greve Kommune skal give ekstraordinære tilladelser som vil få væsentlig betydning for de allerede eksisterende beboere på de to privat fællesveje, så må de planlagte etagebyggerier være for massive i forhold til kravene for området og størrelsen af matriklerne
Projektet vil skabe markant forøget trafik på Lillevej og Dyssevej, og vil derfor være til væsentlig gene for eksisterende beboere. Og desuden vil det få en negativ konsekvens for trafiksikkerheden både på Lillevej, Dyssevej og Hundige Strandvej. Der mangler kommunalbestyrelsens og politiets godkendelse af ændringerne på privat fællesvej.
Så hvorfor vælger Greve Kommune ikke bare at sige NEJ? Er det virkelig intensionen med gældende lokalplan 12.50, at man kan kører fra det ene etagebyggeris parkeringsområde, forbi en privat fællesvej (Lillevej – se billede) og ind på det andet etagebyggeris parkeringsområde på den anden privat fællesvej.
Ved at etablere en overkørsel fra Strandvejen til Hundige Strandvej 104 og fra Lillevej til Dyssevej 2 skabes reelt sammenhængende etagebyggeri og kreativ matrikelsammenlægning, som ikke er intentionen jf. lokalplan 12.50 §4.0. Hvis der ikke var tale om en kreativ matrikelsammenlægning, så ville der også være planlagt et renovationsområde for Hundige Strandvej 104.

Mosede Strandvej 40:
• Manglende partshøring af naboerne – Greve Kommune vurderede, at der ikke var grund til at partshøre naboerne på trods af massive indbliksgener.
• Ingen godkendelse af indkørselsforhold til byggeriet – Greve Kommune har givet byggetilladelse til byggeriet på trods af, at der ikke var godkendelse af tilkørselsforhold.
• Ingen hensyn til de eksisterende villaejere – Greve Kommune vurderede, at byggeriet ikke ville påføre naboejendommene konkrete og væsentlige gener i form af øget indblik og skyggegener.
• Byggetilladelsen blev givet kort før, at byrådet besluttede at evaluere de 4 gamle lokalplaner for strandvejsområderne – hvis man havde ventet med at give byggetilladelse, ville byggeriet være meget mindre massivt og med færre altaner.

Hundige Strandvej 104/Dyssevej 2:
• Naboerne til byggeprojektet skal sende partshøring inden d. 7. januar 2022 – men der er fundet så mange fejl i det fremsendte materiale fra Greve Kommune, at det er vanskeligt at vide, hvordan det endelige projekt præcist kommer til at se ud. Derfor stiller borgerne sig uforstående overfor, at denne beskrivelse er tilstrækkelig til, at kommunen mener, at de kan vurdere projektet, når ansøgningen er mangelfuld og fejlbehæftet.
• Ingen ændringer i byggeprojektet på trods af massiv modstand fra naboerne i den tidligere partshøring i december 2020/januar 2021 – Greve Kommune har kun foreslået ændringer i byggeriet, hvor bygherren helt tydeligt ikke overholdte lokalplanen.
• På Hundige Strandvej 104 ansøges der om tilladelse til et byggeri med en samlet bebyggelsesprocent på 46,8%, heri er ikke medregnet skure, affaldsrum, varmebygning, postkasser, kælderrum eller parkeringsforhold i bebyggelsesprocenten – Greve Kommune har ikke i partshøringen nævnt, at byggeriet strider mod lokalplan 12.50.

Har du spørgsmål eller vil vide mere om projektet, kontakt da Dorte Søgaard Schrøder på: dorte@gf-grevestrand.dk